Millainen on nykyinen ja tulevaisuuden vakuutusyhtiön rooli? Tätä selvitettiin Liikkeenjohdon konsulttien syyskokouksessa, jonka teemana oli palveluliiketoiminnan uudistuminen vakuutusliiketoiminnassa.
Paikalle alustamaan Helsinki World Trade Centeriin oli saatu LähiTapiolan pääjohtaja Erkki Moisander.
Moisanderin alustuksen nimi, Muutos vakuutusyhtiöstä elämänturvayhtiöksi, jo kertoi isoista muutoksista.
– Jotakin on jo ehditty tehdä, mutta paljon on vielä tekemättä, hän kommentoi yhtiön muutosta.
Muutoksen taustalla on pohdinta siitä, mitkä ovat ihmisen tärkeimpiä asioita. Hyvin pian yhtiössä tultiin siihen tulokseen, että liiketoiminnassa kannattaa ottaa huomioon yhä keskeisemmin terveys ja hyvinvointi.
Yksi selkeä käytäntöön siirtynyt esimerkki tästä on kesällä alkanut strateginen kumppanuus Mehiläisen kanssa. Samalla LähiTapiola osti Mehiläisestä kymmenen prosentin omistusosuuden, ja nyt yhtiöt rakentavat yhteisiä palveluja.
Elämänturvaan luetaan LähiTapiolassa terveyden lisäksi talous ja sekä vakuutusyhtiölle vanhastaan tuttu turvallisuus.
Terveyden puolella LähiTapiola on lisäksi käynnistänyt yritysasiakkaitaan varten virtuaalisairaalan. Asiakkaat voivat soittaa virtuaalisairaalan terveydenhoitajalle ja sen yhteydessä tarvittaessa varata ajan lääkärin vastaanotolle.
Virtuaalisairaala on auki ympäri vuorokauden, ja siinä palvelee parikymmentä hoitajaa sekä 4–6 lääkäriä.
– Noin puolet tapauksista voidaan hoitaa puhelimitse, Moisander kertoo.
Eri taustojen ihmisiä mukaan bisnekseen
Moisander hauskuutti paikalla olleita liikkeenjohdon konsultteja lohkaisemalla, että vakuutusbisnes on ollut helppo bisnes – etenkin jos sitä vertaa yrittäjien arkeen. Asiakkaiden kanssa tehdään sopimus vakuuttamisesta, ja jos tulee huonoja vuosia, hintoja nostetaan.
Tänä vuonna LähiTapiola on kuitenkin alentanut hintojaan hyvän tuloksen takia ja on edelleen markkinoiden vakavaraisin yhtiö.
Entä jatkossa? Miten esimerkiksi digitalisaatio vaikuttaa alaan ja miten siihen varaudutaan?
Moisander arvioi, että noin seitsemän vuoden kuluttua kaikki prosessit on automatisoitu. Asiakkaat saavat edelleen tarvittaessa myös henkilökohtaista, kasvokkaista neuvontaa.
– Tulevaisuudessa henkilöstössä on yhä enemmän eritaustaisia ihmisiä. Tarvitsemme esimerkiksi käyttäytymistieteilijöitä.
LähiTapiolassa on jo ehditty aloittaa 330 elämänturvaosaajan valmennukset. Mukaan on tullut myös muutama startup, joiden kanssa kokeillaan erilaisia palvelukonsepteja.
– Mielenkiintoinen matka jatkuu, kun perinteinen vakuutusyhtiö muuttuu myymään vakuutusten sijaan palveluja ja kun vakuutuselementeistä syntyy terveyden, talouden ja turvallisuuden kokonaisuus.
Moisanderin unelma on, että ihmisille voidaan yhä paremmin ja aidommin tarjota mielenrauhaa. Silloin he tekisivät yhden sopimuksen, joka olisi voimassa koko elinkaaren ja jota he suunnittelisivat ja muuntelisivat yhdessä elämänturvaneuvojan kanssa. Silloin omavastuun osuus voisi olla vähän reippaampikin, mutta vakuutus myös korvaisi pahojen katastrofien varalta.