Eettiset ohjeet (Code of Conduct)

Konsultoinnin eettinen ohjeisto kuvaa säännöt, joihin LJK:n jäsenet ja CMC-sertifioidut konsultit sitoutuvat. Ohjeisto perustuu kansainvälisen kattojärjestön ICMCI:n ohjeistoon.

Eettisen ohjeiston tarkoituksena on lisätä luottamusta konsultointialaan ja auttaa yksilöä menestymään. Uskomme, että konsultointialan uskottavuus ja maine muotoutuvat yksittäisten ammattilaisten käytöksestä syntyvän kokonaiskuvan perusteella.

Liikkeenjohdon konsultilla on monipuolinen vastuu – asiakkaalle, yhteiskunnalle ja organisaatiolle, jossa hän työskentelee sekä työtovereilleen ja konsultointialalle.

Asiakkaiden etujen palveleminen – ammattikonsulttina sitoudun:

1.1 Asettamaan asiakkaan edut etusijalle, tekemään kaikkeni palvellakseen heitä korkeimmalla mahdollisella tasolla, hoitamaan toimeksiannot tehokkaasti ja vastuullisesti, keskittyen puolueettomuuteen, kyvykkyyteen ja laillisuuteen.

1.2 Varmistamaan, että ammatilliset neuvot ovat päteviä ja asiakkaan tarpeisiin sopivia.

1.3 Toimimaan itsenäisesti ja objektiivisesti, noudattaen ammatillista huolellisuutta, selvittäen tilanteen tosiasiat, jotta voidaan tehdä perusteltu arvio.

1.4 Ottamaan mahdolliset eturistiriidat huomioon ja ryhtymään kaikkiin kohtuullisiin toimiin suojellakseni asiakkaan etuja ja luottamuksellisuutta. Olemaan tietoinen asiakkaan eettisestä ohjeistosta ja ryhtymään asianmukaisiin toimiin, mukaan lukien asiakkaan informointi, jos ohjeistuksen noudattamisessa on ongelmia.

1.5 Noudattamaan konsultointitoimeksiannon hallintaprosessia, joka noudattaa ISO 20700:2017-standardin ohjeita.

1.6 Osoittamaan henkilökohtaisia ominaisuuksia ja hyviä käytäntöjä kuten rehellisyys, kunnioitus, integriteetti, itsenäisyys, objektiivisuus, sitoutuminen, kestävyys ja viestinnän läpinäkyvyys. Asettamaan korkeat henkilökohtaiset standardit, kunnioittamaan luottamuksellisuutta ja olemaan kohtelias, luotettava ja reagoiva muiden kanssa toimiessa.

1.7 Pysymään ajan tasalla kaikissa toimeksiantojen suorittamiseen tarvittavissa pätevyyksissä ja tuomaan lisäarvoa asiakkaille. Luomaan ympäristön, joka mahdollistaa muiden työskentelyn kanssani luovasti, ketterästi, innovatiivisesti ja arvostaen laatua.

Yhteiskunnan etujen palveleminen – ammattikonsulttina sitoudun:

2.1 Varmistamaan, että olen tietoinen asiaankuuluvasta sääntelystä maassa, jossa toimin, ja noudattamaan sitä.

2.2 Kunnioittamaan sosiaalisia, ympäristöllisiä ja laajempia yritysvastuun alueita, arvioimaan toimintani vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan ympärilläni ja pyrkimään säästämään resursseja aina kun mahdollista.

2.3 Harkitsemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden soveltamista kaikissa toimeksiannoissa.

2.4 Ymmärtämään, hyväksymään ja hallitsemaan monimuotoisuutta kulttuurin, uskomusten, uskonnon, rodun ja sukupuolen osalta, kunnioittaen muiden tapoja, käytäntöjä ja kohtuullisia pyrkimyksiä.

2.5 Ymmärtämään ja soveltamaan yritysvastuun periaatteita noudattaen ISO 26000:2010 (Sosiaalinen vastuu) -standardin ohjeita, rohkaisten asiakkaita omaksumaan CSR-periaatteet organisaatiossaan.

2.6 Ymmärtämään ja soveltamaan OECD:n vuoden 2009 lahjonnan vastaisen suosituksen periaatteita.

2.7 Olemaan rehellinen, avoin ja totuudenmukainen kaikessa ulkoisessa viestinnässä.

Oman organisaation etujen palveleminen – ammattikonsulttina sitoudun:

3.1 Tekemään kaikkeni tukeakseni organisaation yleisiä tavoitteita, suojellakseni sen mainetta ja omaisuutta sekä sovittaakseni yhteen henkilökohtaiset ja yrityksen arvot.

3.2 Noudattamaan lakia, muuta sääntelyä, käytäntöjä ja menettelyjä sekä edistämään niiden parantamista hyvän johtamiskäytännön edun mukaisesti.

3.3 Puuttumaan asioihin, jotka koen epäasiallisiksi tai ammatillisen käytännön hyväksyttävien standardien alapuolelle jääviksi, ja soveltamaan asiaankuuluvia korjaavia toimia.

3.4 Kaikkien organisaation sidosryhmien etujen mukaisesti varmistan, että ymmärrän heidän etunsa oikein ja vastaan niihin tasapainoisella tavalla; suojelen kaikkea luottamuksellista ja/tai omistusoikeudellista tietoa, joka tulee haltuuni; luon, ylläpidän ja kehitän liiketoimintasuhteita, jotka perustuvat keskinäiseen luottamukseen; en tarjoa enkä hyväksy lahjoja, vieraanvaraisuutta tai palveluita, jotka voisivat luoda tai vihjata epäasianmukaisesta käytöksestä; pidättäydyn tekemästä mitään sopimusta tai ryhtymästä mihinkään toimintaan, joka on laitonta tai kilpailun vastaista.

Työtovereideni etujen palveleminen – ammattikonsulttina sitoudun:

4.1 Ymmärtämään kollegoideni vastuut ja valtuudet sekä tarjoamaan heille tukeani.

4.2 Toimimaan johdonmukaisesti ja oikeudenmukaisesti käsitellessäni ongelmatilanteita.

4.3 Ylläpitämään avoimuuden ja läpinäkyvyyden kulttuuria viestinnässä, jotta asioita voidaan käsitellä avoimesti, ajallaan ja tehokkaasti.

4.4 Huolehtimaan kollegoideni fyysisestä ja henkisestä terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista, tunnistaen heidän erityistarpeensa ja kohtaamansa paineet ja ongelmat.

4.5 Varmistamaan, että jokaista yksilöä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja että monimuotoisuutta kunnioitetaan.

4.6 Kannustamaan ja auttamaan kollegoja kehittämään taitojaan ja etenemään urallaan, arvostaen heidän mahdollisesti tekemäänsä panosta ja tunnustaen heidän saavutuksensa.

Konsultointialan etujen palveleminen – ammattikonsulttina sitoudun:

5.1 Kunnioittamaan ammattia, ylläpitämään sen integriteettiä ja hyvää mainetta sekä pidättäytymään käyttäytymisestä, joka heikentää sen mainetta ja yleistä luottamusta.

5.2 Edistämään ammatin imagoa ja asemaa, osoittaen ymmärrystä konsultointialan luonnetta ja sen sidosryhmiä kohtaan.

5.3 Kunnioittamaan kaikkien sidosryhmien immateriaalioikeuksia, mukaan lukien materiaaleja, joita voidaan jakaa eri sidosryhmien kesken.

5.4 Toimimaan asiakkaiden ja ammattijohtajien palautteen perusteella edistääkseni ammatin kehitystä.

5.5 Noudattamaan tässä ohjeistossa asetettuja vaatimuksia.