Tekoäly kuten Chat GPT vyöryy kaikkialle sellaista vauhtia, että mukaan on hypättävä nyt, eikä ensi viikolla. Tämä oli tekoälyn kehitystä vuosia seuranneen HeadAI:n perustajan Harri Ketamon viesti LJK:n webinaarissa, jossa pohdittiin, mitä kaikkea konsultin pitäisi tietää tekoälystä.
Tekoäly ei ole uusi keksintö. Vuosisatojen ajan ihminen on kehittänyt koneita, joilla voi korvata ihmistyön. James Hargreavesin vuonna 1770 patentoimaa Kehruu-Jennyä voi pitää aikakautensa ensimmäisenä teollisena robottina, joka mullisti koko tekstiiliteollisuuden. Nykypäivänä tekoälyn ja algoritmien ohjaamia robotteja käytetään laajasti alalla kuin alalla.
Suuren yleisön keskuuteen tekoäly iski toden teolla vasta Chat GPT:n tultua kaiken kansan saataville. Se on Googlea fiksumpi tekoälypohjainen kielimalli, joka vastaa kysymyksiin ja tuottaa tekstiä toiveiden mukaan.

Harri Ketamo on tekoäly-yhtiö HeadAI:n perustaja.
”Google tulee varmasti hyvin pian oman ratkaisunsa kanssa julki. He ovat tehneet vuosia vastaavaa kehitystyötä, joten mitään syytä ei pitäisi olla, etteikö sieltä pian jotain kuulla”, Harri Ketamo uskoo.
Ketamon mukaan Chat GPT on oiva työkalu, joka pystyy tuottamaan vastauksia visaisiin kysymyksiin, se tuottaa helposti uusia ideoita ja näkökulmia sekä nopeuttaa tekstintuottamista vaativia tehtäviä. Sitä voi käyttää esimerkiksi strategiatyössä, markkinatutkimuksessa, markkinoinnin suunnittelussa ja viestinnässä. Eli tekoäly sopii hyvin konsultin tärkeimmäksi työkaluksi.
”Tekoäly parantaa laatua ja lisää tuottavuutta, kun sitä osaa käyttää oikein. Toki rutiinitehtäviä voi kokonaan korvata tekoälyllä, mutta se vapauttaa ihmisiä enemmän lisäarvoa tuottaviin töihin”, Ketamo sanoo.
Mitä konsultin tulee ymmärtää tekoälystä? Kysyin sitä häneltä itseltään. Ja hän vastasi (kirjoitusvirheet tekoälyn):
Konsultin, joka työskentelee tekoälyn parissa, tulisi ymmärtää seuraavat asiat:
1. Tekoälyn perusteet: Konsultin tulee ymmärtää tekoälyn perusteet, kuten koneoppimisen, syväoppimisen, neuroverkot, luonnollisen kielen käsittelyn ja tietokonevision.
2. Sovellukset: Konsultin tulee olla tietoinen siitä, miten tekoälyä voidaan soveltaa liiketoimintaan. Tärkeitä sovelluksia ovat esimerkiksi asiakaskokemuksen parantaminen, markkinointi, operatiivinen tehostaminen ja automatisointi.
3. Teknologian rajoitukset: Konsultin tulee ymmärtää tekoälyn rajoitukset, kuten tietojen puutteen vaikutukset, virheiden todennäköisyyden, mallin yliopittamisen ja mallin yleistettävyyden.
4. Etiiikka ja vastuu: Konsultin tulee olla tietoinen tekoälyn eettisistä ja oikeudellisista näkökohdista. Tärkeitä aiheita ovat esimerkiksi läpinäkyvyys, tasa-arvo, yksityisyys ja vastuu.
5. Liiketoiminta: Konsultin tulee ymmärtää, miten tekoäly voi hyödyttää liiketoimintaa ja miten se vaikuttaa organisaation toimintaan ja strategiaan. Konsultin tulee myös ymmärtää, miten tekoäly vaikuttaa työvoimaan ja miten organisaatio voi valmistautua tekoälyn käyttöönottoon.