LIIKE-ELÄMÄN JA JOHDON KONSULTIT LJK RY:N YLEISET SOPIMUSEHDOT 2025
Voimassa 01.01.2025 lukien
1. SOVELTAMINEN
1.1. Näitä Liike-elämän ja Johdon Konsultit LJK ry:n yleisiä sopimusehtoja sovelletaan yhdessä näihin ehtoihin liittyvän erillisen Konsultin Vahvistuskirjeen tai Toimeksiantosopimuksen kanssa (jäljempänä yhdessä myös ”Sopimus”) ja niitä sovelletaan Konsultin ja Asiakkaan välillä kaikkiin Konsultin Asiakkaalle suorittamiin konsultointi- ja/tai muihin palveluihin, jotka on sovittu tähän Sopimukseen liittyvässä erillisessä Konsultin toimittamassa Vahvistuskirjeessä tai Toimeksiantosopimuksessa (jäljempänä yhdessä myös ”Palvelu”).
1.2. Tässä Sopimuksessa sanalla ”Konsultti” tarkoitetaan Vahvistuskirjeessä tai Toimeksiantosopimuksessa yksilöityä konsulttia, joka tekee tämän Sopimuksen mukaisesti Palveluita Asiakkaalle. Sanalla ”Asiakas” tarkoitetaan Vahvistuskirjeessä tai Toimeksiantosopimuksessa yksilöityä asiakasta, jolle Konsultti tekee tämän Sopimuksen mukaisesti Palveluita. Sanalla ”Sopijapuoli” tarkoitetaan joko Konsulttia tai Asiakasta taikka molempia asiayhteyden mukaan ja sanalla ”Sopijapuolet” tarkoitetaan Konsulttia ja Asiakasta.
1.3. Tämä Sopimus syrjäyttää Asiakkaan mahdollisesti käyttämät kaikki hankinta- ja/tai muut mahdolliset ehdot, ellei Konsultti ole kirjallisesti nimenomaisesti muuta vahvistanut Asiakkaalle.
2. SOPIMUKSEN VOIMASSAOLO
2.1. Sopimus tulee välittömästi voimaan Konsultin ja Asiakkaan välillä, kun Konsultti on toimittanut nämä ehdot Asiakkaalle a) yhteistyön aloittamiseen liittyvän Vahvistuskirjeen liitteenä (esimerkiksi, mutta ei rajoittaen, sähköpostitse) tai kun b) Sopijapuolet ovat allekirjoittaneet Toimeksiantosopimuksen, jonka liitteenä tämä Sopimus on tai, jossa on viitattu tähän Sopimukseen. Vahvistuskirjeellä tarkoitetaan Konsultin ja Asiakkaan yhdessä sopiman suoritettavan Palvelun sisällön toteutuksen vahvistamista, minkä vahvistuksen Konsultti toimittaa Asiakkaalle. Konsultilla on oikeus laskuttaa Asiakkaalta ennen Vahvistuskirjeen toimittamista tai Toimeksiantosopimuksen allekirjoitusta tehdyt tähän Sopimukseen liittyvät Palvelut.
2.2. Ellei kirjallisesti toisin sovita, tässä Sopimuksessa sanalla ”Palvelu” tarkoitetaan sovittuja Konsultin Asiakkaalle suunnittelemia tai tekemiä ja/tai toimittamia palveluita ja/tai tuotteita. Siten tämän Sopimuksen Palvelua koskevat ehdot koskevat myös muita sovittuja palveluita ja/tai tuotteita.
2.3. Tämä Sopimus on voimassa alkaen Vahvistuskirjeen toimittamisesta Asiakkaalle tai Toimeksiantosopimuksen allekirjoittamisesta päättyen toimeksiannon suorittamiseen loppuun saakka, ellei toisin ole sovittu. Tätä Sopimusta sovelletaan kuitenkin myös tähän Sopimukseen liittyviin ennen Vahvistuskirjeen tai Toimeksiantosopimuksen allekirjoittamista Konsultin mahdollisesti tekemiin Palveluihin. Sellaiset tämän Sopimuksen ehdot, joiden tarkoitus on jäädä voimaan sopimuksen päättymisestä huolimatta, jäävät voimaan sopimuksen voimassaolon päättymisen jälkeenkin kyseisten ehtojen mukaisesti (esimerkiksi, mutta ei rajoittaen, omistus- ja immateriaalioikeudet, salassapitovelvollisuus, vastuunrajoitukset, referenssioikeus, sekä sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen).
3. SOPIJAPUOLTEN VELVOLLISUUDET
3.1. Sopijapuolet sitoutuvat osallistumaan Palvelun toteuttamiseen sovitun mukaisesti ja vähintään kuitenkin sovitun Palvelun edellyttämällä tavalla.
3.2. Konsultti vastaa siitä, että Konsultti suorittaa Palvelun tämän Sopimuksen mukaisesti ja sen edellyttämällä osaamisella ja ammattitaidolla. Konsultti ja Asiakas noudattavat lisäksi Palvelun toteuttamisessa LJK:n kulloinkin voimassa olevia konsultointia koskevia ammattisääntöjä (liite 1).
3.3. Konsultti raportoi Asiakkaalle Palvelun edistymisestä tämän Sopimuksen mukaisesti. Ellei raportoinnista ole muuta sovittu, Konsultti raportoi Palvelun edistymisestä käytäntönsä mukaisesti kerran kuukaudessa ja loppuraportissa. Asiakkaan tulee esittää huomautukset Konsultin tekemiin raportteihin neljäntoista (14) päivän kuluessa a) erillisen raportin tai b) loppuraportin toimittamisesta uhalla, että muutoin Asiakas menettää kokonaan oikeuden vedota raportoidun Palvelun virheeseen tai puutteeseen taikka muuhun mahdolliseen sopimuksenvastaisuuteen.
3.4. Asiakas on velvollinen antamaan Konsultille riittävät ja oikeat tiedot Palvelun suorittamista varten. Asiakas vastaa siitä, että annetut tiedot ovat oikeita ja riittäviä Palvelun suorittamista varten.
4. TOIMEKSIANNON SUORITTAMINEN
4.1. Konsultti suorittaa Palvelun Konsultin omia työmenetelmiä käyttäen. Konsultin työmenetelmät ovat Konsultin salassapidettäviä tietoja. Konsultti valitsee kuhunkin Palveluun sopivat ja tarkoituksenmukaiset työmenetelmät ja resurssit omaa harkintaansa käyttäen. Asiakas osallistuu toimeksiannon toteutukseen Konsultin ja Asiakkaan sopimalla ja Palvelun edellyttämällä tavalla.
4.2. Konsultilla on myös oikeus laskuttaa Asiakkaalta a) yhteistyön aloittamisen Vahvistuskirjeessä tai b) Toimeksiantosopimuksessa yksilöityyn Palveluun sisältymättömät ja Konsultin tehtäviksi sovitut ja siten Palveluun sisällytettävät Uudet Palvelut ja Tuotteet Konsultin kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti mukaan lukien projektin valmistelutyöt, kuten esimerkiksi, mutta ei rajoittaen, Palveluun liittyvän toteutus- ja/tai projektisuunnitelman laadintaan liittyen työt.
4.3. Konsultilla on oikeus ylittää Konsultoinnin antama kustannusarvio enintään viidellätoista (15) prosentilla ilman, että asiasta sovitaan erikseen.
5. HINNAT JA MAKSUT; MAKSUEHDOT
5.1. Konsultin Asiakkaalta veloitettavat palkkiot ja muut erikseen veloitettavat hinnat ja maksut ovat yleensä sovittu a) yhteistyön aloittamista koskevassa Konsultin toimittamassa Vahvistuskirjeessä tai b) Toimeksiantosopimuksessa. Ellei muuta ole sovittu, Konsultti laskuttaa Palvelunsa kulloinkin voimassa olevan hinnastonsa mukaisesti.
5.2. Maksuehto on seitsemän (7) tai neljätoista (14) päivää laskun päiväyksestä Konsultin valinnan mukaisesti. Viivästyskorko määräytyy kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaan.
5.3. Jos Asiakkaan maksu viivästyy eräpäivästä yli neljätoista (14) päivää, Konsultilla on oikeus ilman korvausvelvollisuutta (a) purkaa tämä Sopimus vielä suorittamatta olevan Palvelun osalta tai (b) pidättäytyä tämän Sopimuksen mukaisista velvollisuuksistaan, kunnes erääntyneet maksut ovat viivästyskorkoineen ja perintäkuluineen kokonaisuudessaan maksettu Konsultille.
5.4. Jos Konsultti purkaa tämän Sopimuksen muutoin kuin kohdassa 5.3 mainitussa tilanteessa tämän Sopimuksen mukaisesti Asiakkaasta johtuvasta syystä, Asiakas on velvollinen välittömästi maksamaan Konsultille purkuhetkeen mennessä tehdyt ja maksamatta olevat Palvelut sekä kaikki muut palvelut ja tuotteet viivästyskorkoineen ja perintäkuluineen sekä lisäksi sopimussakkona Konsultille Sopimuksen tekemättä jäävän Palvelun arvonlisäverottoman palkkion määrän.
5.5. Mikäli Asiakas peruuttaa Konsultin kanssa sovitun Palveluun liittyvän yksittäisen työkokonaisuuden ennen kuin Konsultti oli aloittanut sen tekemisen, Asiakas on velvollinen suorittamaan korvauksena Konsultille vähintään viisitoista (15) prosenttia tästä Palveluun liittyvän työkokonaisuuden kokonaishinnasta. Mikäli Konsultti on ehtinyt aloittamaan Asiakkaan kanssa sovitun Palveluun liittyvän yksittäisen työkokonaisuuden tekemisen, Asiakas on velvollinen suorittamaan vähintään viisikymmentä (50) prosenttia tästä Palveluun liittyvän työkokonaisuuden kokonaishinnasta. Muilta osin tämä Sopimus on edelleen voimassa.
5.6. Mikäli Asiakas peruuttaa sovitun tapaamisen myöhemmin kuin seitsemän (7) päivää ennen sovitun tapaamisen ajankohtaa, Konsultilla on oikeus laskuttaa ko. tapaaminen kokonaisuudessaan.
5.7. Konsultilla on tämän Sopimuksen voimaantullessa tai myöhemmin milloin tahansa oikeus ennen Palveluiden suorittamisen aloittamista laskuttaa ennakkomaksu, joka on Konsultin valinnan mukaan enintään viisikymmentä (50) prosenttia Vahvistuskirjeen tai Toimeksiantosopimuksen mukaisen Palvelun kokonaishinnasta. Ennakkomaksu hyvitetään Palveluun liittyvien viimeisten laskujen yhteydessä.
5.8. Mahdollisesti ennakkoon maksettuja hintoja ja maksuja ei palauteta Asiakkaalle missään tilanteessa.
5.9. Mikäli Vahvistuskirjeessä tai Toimeksiantosopimuksessa sovitun Palvelun vaatima todellinen työmäärä ylittää tai näyttää olevan ylittymässä Konsultin alun perin arvioiman työmäärän yli viidellätoista (15) prosentilla, sitoutuvat Sopijapuolet Konsultin niin pyytäessä viipymättä neuvottelemaan ja sopimaan tämän ylittävän työmäärän korvaamisesta Konsultille Konsultin hinnaston mukaisesti.
5.10. Konsultilla on oikeus periä matkakustannukset (matka-, hotelli-, ateria- ja päivärahakulut) toteutuneen mukaisesti. Konsultti käyttää kilometrikorvauksen perusteena kulloinkin voimassa olevan hinnastonsa mukaista perustetta. Konsultilla on oikeus periä Palveluun liittyvät ylimääräiset kustannukset, kuten esimerkiksi, mutta ei rajoittaen, materiaalit, markkinaselvitysten hankinnan, ohjelmistot ja laitteet toteutuneen mukaisesti.
6. OMISTUS- JA IMMATERIAALIOIKEUDET
6.1. Tekijänoikeudet ja kaikki muut immateriaalioikeudet Palvelun suorittamiseen käytettyihin Konsultin asiakirjoihin, aineistoihin, materiaaleihin, konsepteihin, työmenetelmiin, työkaluihin, ratkaisuihin, toimintatapoihin, ohjelmistoihin, järjestelmiin ja muihin ohjelmistoihin, ja tietoihin sekä näiden kaikkiin muutoksiin ja lisäyksiin (yhdessä ”Tausta-aineisto”) kuuluvat yksinomaisesti Konsultille, eivätkä ne sisälly Asiakkaalle toimitettaviin Tuloksiin, ellei Toimeksiantosopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu jonkin nimenomaisen Tausta-aineiston osalta.
6.2. Tekijänoikeudet ja kaikki muut immateriaalioikeudet Palvelun perusteella syntyviin Asiakkaalle toimitettuihin asiakirjoihin, aineistoihin, materiaaleihin, konsepteihin ja muihin mahdollisiin työn tuloksiin sekä näiden kaikkiin muutoksiin ja lisäyksiin kuuluvat yksinomaisesti Konsultille (yhdessä ”Tulokset”).
6.3. Ellei Toimeksiantosopimuksessa Asiakkaan käyttöoikeuden laajuudesta toisin sovita, Asiakkaalla on oikeus käyttää Tuloksia omassa sisäisessä toiminnassaan. Käyttöoikeuden puitteissa Asiakkaalla on oikeus kopioida Tuloksia. Asiakkaalla ei ole oikeutta myydä tai luovuttaa Tuloksia kenellekään kolmannelle osapuolelle, ellei Sopijapuolten välillä ole kirjallisesti toisin sovittu. Asiakkaan käyttöoikeuden edellytyksenä on lisäksi, että Asiakas on maksanut Konsultille Palveluihin, joiden perusteella tulokset ovat syntyneet, liittyvät kaikki hinnat ja maksut.
7. SALASSAPITOVELVOLLISUUS
7.1. Kumpikaan Sopijapuoli ei saa luovuttaa kenellekään kolmannelle osapuolelle tietoja toisen Sopijapuolen liikesalaisuuksista ja/tai muita salaiseksi merkittyjä aineistoja, materiaaleja ja/tai tietoja ilman toisen Sopijapuolen antamaa kirjallista suostumusta. Selvyyden vuoksi todetaan, että Konsultin työmenetelmät ja muut omaan toimintaan, mukaan lukien, mutta ei rajoittaen, Palveluiden tarjoamiseen liittyvät menetelmät ja toimintaperiaatteet ovat Konsultin salassapidettäviä tietoja.
7.2. Tässä sovittu Sopijapuolten salassapitovelvollisuus on voimassa siihen saakka, kunnes kolme (3) vuotta on kulunut tämän Sopimuksen päättymisestä, ellei kulloinkin voimassa olevasta sovellettavasta pakottavasta lainsäädännöstä johdu pidempää salassapitovelvollisuutta, jolloin noudatetaan kyseistä pidempää salassapitovelvollisuutta.
7.3. Konsultilla on kuitenkin oikeus salassapitosäännösten estämättä käyttää hyväkseen hankkimaansa ammattitaitoa ja kokemusta.
8. VASTUUNRAJOITUKSET
8.1. Konsultti on vastuussa Asiakkaalle ainoastaan selvien ja faktapohjaisesti toteennäytettävien tämän Sopimuksen sopimusrikkomusten aiheuttamista välittömistä vahingoista. Jos Konsultin suorittamassa Palvelussa taikka jossakin muussa palvelussa taikka asiakirjassa, materiaalissa ja/tai raportissa on virhe ja/tai puute, Konsultilla on aina oikeus korjata kyseinen virhe ja/tai puute toimittamalla Asiakkaalle uusi palvelu tai korjattu asiakirja, materiaali tai raportti, eikä Asiakkaalla ole tällöin oikeutta mihinkään muuhun korvaukseen ja/tai hyvitykseen kyseisestä virheestä ja/tai puutteesta johtuen.
8.2. Konsultin korvausvelvollisuuden enimmäismäärä on kaikissa mahdollisissa tilanteissa enintään neljäkymmentä (40) prosenttia tämän Sopimuksen mukaan Konsultille tosiasiallisesti maksetun Palvelun arvonlisäverottomasta määrästä.
8.3. Kumpikaan Sopijapuoli ei ole missään tilanteessa vastuussa mistään epäsuorasta ja/tai välillisestä vahingosta, kuten, esimerkiksi mutta ei rajoittaen, tulon, liikevaihdon ja/tai markkinoiden menetyksestä, tuotannon ja/tai palvelun keskeytyksestä, saamatta jääneestä voitosta taikka muusta niihin verrattavasta.
8.4. Asiakas on lisäksi aina velvollinen tarkistamaan Konsultin Asiakkaalle toimittaman Palvelun viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluessa niiden vastaanottamisesta uhalla, että muutoin Asiakas menettää pysyvästi ja kokonaan hinnanpalautus-, hinnanalennus-, reklamaatio- sekä vahingonkorvaus- ja kaikki muut hyvitys ja/tai korvausoikeutensa tämän Palvelun suhteen.
8.5. Sikäli kuin Asiakas ei ole jo menettänyt oikeuksia muutoin tämän Sopimuksen perusteella, Asiakas on aina velvollinen tarjoamaan Konsultille oikeuden korjata Konsultin suorittamassa Palvelussa oleva virhe ja/tai puute uhalla, että muutoin Asiakas menettää pysyvästi ja kokonaan hinnanpalautus-, hinnanalennus-, reklamaatio- sekä vahingonkorvaus- ja kaikki muut hyvitys ja korvausoikeutensa tämän Palvelun suhteen. Konsultilla on oikeus korjata kyseinen virhe ja/tai puute kohtuullisessa ajassa, mikä on vähintään kuusikymmentä (60) päivää yksilöidyn virheen ja/tai puutteen kirjallisesta ilmoituksesta Konsultille. Mikäli Konsultti korjaa kyseisen virheen ja/tai puutteen uusimalla työsuorituksen taikka toimittamalla korjatun aineiston, materiaalin ja/tai muun tuloksen Asiakkaalle kohtuullisessa ajassa, ei Asiakkaalla ole oikeutta hinnanpalautus-, hinnanalennus-, vahingonkorvaus- ja/tai mihinkään muuhun hyvitykseen ja/tai korvaukseen.
8.6. Konsultti ei ole missään tilanteessa vastuussa Palvelusta taikka muusta palvelusta ja/tai tuotteesta siltä osin kuin vaatimus tehdään yli neljätoista (14) päivää sen jälkeen, kun Asiakas on tullut tai Asiakkaan olisi pitänyt tulla tietoiseksi vaatimuksen perusteena olevista seikoista tai kun vaatimuksen perusteena olevan toimeksiannon voidaan kohtuudella katsoa tulleen loppuun saatetuksi, sen mukaan kumpi näistä toteutuu ensin.
9. MUUT EHDOT
9.1. Tulkintajärjestys. Mikäli näiden Liike-elämän ja Johdon Konsultit LJK ry:n yleisten sopimusehtojen ja Toimeksiantosopimuksen välillä on ristiriitaa, sovelletaan näitä seuraavan pätevyysjärjestyksen mukaisesti: 1) Toimeksiantosopimus liitteineen ja 2) nämä Liike-elämän ja Johdon Konsultit LJK ry:n yleiset sopimusehdot liitteineen. Muiden tähän Sopimukseen liittyvien liitteiden osalta sovelletaan ristiriitatilanteessa tulkintajärjestystä, jossa pienempinumeroinen liite saa etusijan ennen suurempinumeroista liitettä.
9.2. Referenssioikeus. Konsultti saa julkaista markkinointi- ja/tai myyntimateriaaleissaan yleisiä tietoja tämän Sopimuksen mukaisesta asiakassuhteesta.
9.3. Alihankinta. Kummallakin Sopijapuolella on oikeus teettää Sopimukseen liittyviä tehtäviään alihankintana kolmannella osapuolella. Sopijapuoli vastaa alihankkijansa toiminnasta kuin omastaan. Sopijapuolen tulee huolehtia siitä, että sen alihankkijaa sitovat tämän Sopimuksen salassapitovelvollisuutta koskevat ehdot.
9.4. Sopimuksen siirtäminen. Kummallakaan Sopijapuolella ei ole oikeutta siirtää tätä Sopimusta osaksikaan kolmannelle osapuolelle ilman toisen Sopijapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.
9.5. Sopimuksen muuttaminen. Kaikki muutokset ja/tai lisäykset tähän Sopimukseen on sovittava Sopijapuolten välillä nimenomaisesti ja kirjallisesti, ja molempien Sopijapuolen on ne allekirjoitettava, jotta ne olisivat päteviä.
9.6. Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen. Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, pois lukien lainvalintasäännökset. Tästä Sopimuksesta mahdollisesti aiheutuvat riitaisuudet ja erimielisyydet, joista ei neuvotteluteitse päästä sovintoon, ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Konsultin kotipaikan käräjäoikeudessa, ellei Toimeksiantosopimuksessa ole toisin sovittu.
9.7. Ylivoimainen este. Kumpikaan Sopijapuoli ei vastaa viivästyksistä ja vahingoista, jotka johtuvat kyseisen Sopijapuolen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä ja jota kyseisen Sopijapuolen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seurauksia Sopijapuoli ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää ja/tai voittaa. Lakko, sulku, boikotti ja muu työtaistelutoimenpide katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi myös silloin, kun kyseinen Sopijapuoli on itse sen kohteena tai siihen osallisena. Sopijapuolen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este katsotaan myös vapauttamisperusteeksi, mikäli alihankintaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia ja/tai oleellista ajanhukkaa hankkia muualta. Sopijapuoli, joka tahtoo vedota edellä tässä tarkoitettuun ylivoimaiseen esteeseen, on velvollinen ilman aiheetonta viivästystä kirjallisesti ilmoittamaan ylivoimaisesta esteestä toiselle Sopijapuolelle uhalla, että oikeus vedota esteeseen muutoin raukeaa. Sopijapuolen on samoin ilmoitettava myös esteen lakkaamisesta. Jos Sopimuksen täyttäminen edellä tarkoitetun seikan vuoksi viivästyy yli kolme (3) kuukautta, kummallakin Sopijapuolella on oikeus kirjallisella ilmoituksella toiselle Sopijapuolelle purkaa tämä Sopimus jäljellä olevien Palveluiden osalta ilman, että kummallakaan Sopijapuolella on oikeutta vaatia vahingonkorvausta toiselta Sopijapuolelta tästä Sopimuksen purkamisesta johtuen. Jos Sopimus puretaan tämän kohdan perusteella, Asiakas on velvollinen välittömin seuraamuksin maksamaan Konsultille purkuhetkeen mennessä tehdyt ja maksamatta olevat Palvelut.
9.8. Allekirjoittaminen. Tämä Sopimus voidaan allekirjoittaa myös sähköisesti.
Liite1: Liike-elämän ja Johdon Konsultit LJK ry:n ammattisäännöt ja työskentelyperiaatteet
AMMATTISÄÄNNÖT
Liike-elämän ja Johdon Konsultit ry:n jäsenet noudattavat toiminnassaan kansainvälisiä eettisiä liikkeenjohdon konsultoinnin normeja ja ammattisääntöjä, jotka on sovittu FEACO:n ja ICMCI:n piirissä noudatettaviksi. Säännöstö on yhteensopiva EU:ssa noudatettavien lakien ja asetusten kanssa ja niiden tarkoituksena on varmistaa sekä Asiakkaan että Konsultin edut.
Pätevyys
Otamme suorittaaksemme vain sellaisia toimeksiantoja, jotka ovat pätevyysalueemme rajoissa.
Riippumattomuus
Voidaksemme suorittaa tehtävämme menestyksellisesti on meidän saatava toimeksiantajastamme riittävät asiatiedot. Meillä ei ole taloudellisia intressejä, joiden toiminta liittyy konsultointialueeseemme siinä määrin, että tämä voisi haitallisesti vaikuttaa Asiakkaillemme antamiin suosituksiin.
Toimeksiantajan henkilöstö
Emme oma-aloitteisesti neuvottele Asiakkaan palveluksessa olevan henkilökunnan kanssa oman yrityksemme tai toisen Asiakkaan palvelukseen siirtymisestä.
Suhteet muihin konsultteihin
Pyrimme aktiivisesti edistämään konsulttikollegojen välistä hyvää yhteistyötä työskennellessämme samassa asiakasyrityksessä muita konsulttiyrityksiä edustavien konsulttien kanssa. Emme jatka muiden konsulttien puolivalmista työtä keskustelematta siitä ensin asianomaisen kanssa.
Kehittämistyö
Osallistumme työkenttämme kehittämiseen ja jatkokoulutukseen sekä vaihdamme kokemuksia ja tietoja kollegoidemme kanssa edellyttäen, että asiakkaittemme intressit eivät tällöin tule vaaranalaisiksi.
TYÖSKENTELYPERIAATTEET
1. Toimeksiannon määrittely
Ennen toimeksiantoa Konsultti pyrkii mahdollisuuksien mukaan määrittelemään ja tarkentamaan toimeksiannon päämäärän, laajuuden, sen suorittamisen suuntaviivat sekä työpanosten laadun ja määrän niin Konsultin kuin Asiakkaan kohdalla. Tämä on samalla Asiakkaalle vahvistus siitä, että Konsultti on ymmärtänyt oikein Asiakkaan toiveet ja antaa Konsultille itselleen pohjaa työ- ja aikaohjelmien teolle sekä työpanosten ennakkoarvioinnille.
Varsinaista toimeksiantoa voi usein edeltää esitutkimus ja/tai projektisuunnitelman teko. Sen tarkoituksena on perehdyttää Konsultti Asiakkaan olosuhteisiin ja ongelmiin niin, että toimeksiannon tarkennus ja työpanosten arviointi voidaan suorittaa ja esittää toimeksiantosopimuksen sisältönä. Esitutkimuksen pohjalta Konsultti voi useimmiten antaa kustannusarvion koko toimeksiannon suorittamisesta. Esitutkimus, valmistelutyöt tai projektisuunnitelman teko on aina laskutettavaa työtä, ellei kirjallisesti toisin sovita Konsultin ja Asiakkaan välillä.
2. Toimeksiannon toteutus/projektisuunnitelma sisältää yleensä
- Toimeksiannon sisällön
- Toimeksiannon suorittamisen eri työvaiheet/työpaketit
- Aikataulun
- Toimeksiannon arvioidun suuruuden, ilmaistuna konsulttityöhön käytettynä aikana tai muulla tavalla joko kokonaisuudessaan tai jaoteltuna vaiheittain
- Palkkion määrän
- Ennakkomaksun määrän
3. Toimeksiannon suoritus
3.1 Yhteistyö
Suunniteltujen tulosten saavuttamisen ja aikataulun pitämisen kannalta on tärkeää, että Konsultti saa tehokasta tukea Asiakkaalta sekä hänen organisaatioltaan ja että Asiakas osallistuu sovitusti toimeksiannon suoritukseen. Mikäli Asiakas ei osallistu osin tai kokonaan sovitun mukaisesti toimeksiannon toteutukseen, menettää Asiakas kaikilta osin oikeutensa reklamoida ja vaatia oikeusteitse korvausta Konsultin tekemistä töistä. Asiakkaan on varattava tätä silmällä pitäen aikaa tiedottamista, ajatusten vaihtoa, aineiston keruuta ja vastaavaa varten sekä nimettävä toimeksiantoon liittyvän yhteyshenkilönsä, joka toimii toimeksiannon projektipäällikkönä toimeksiantajan puolelta. Konsultti nimeää oman toimeksiantoon liittyvän yhteyshenkilönsä/vastuukonsulttinsa.
3.2 Konsultin suositusten käyttöönotto
Konsultin tekemien aineistojen ja toimintamallien käytäntöön siirtämisen ja käyttöönoton vastuu on aina ja kaikilta osin Asiakasyrityksen toimivalla johdolla, ei konsultilla.
3.3 Työaika, työpaikka
Toimeksiantosuunnitelma ja kustannusarvio perustuvat usein Konsultin työaikaan. Konsultti suorittaa työnsä yleensä osittain Asiakkaan luona. Toimeksiantoon liittyy aina suunnittelua, selvitys- ja tutkimustyötä, aineistojen laadintaa, raportointia ja eri osatehtävien koordinointia, jotka Konsultti suorittaa omassa toimistossaan. Kummastakin ajankäytöstä veloitetaan saman laskutusperiaatteen mukaisesti.